post_old.gif Pekka Ruuska (Dreamlord)
Tänään 20:40
1/1
Meillä täällä Torniossa alettiin reilut kolme kuukautta sitten mainostaa että on mahdollista tilata Sonera Extra -laajakaistaliittymä. Talonyhtiöömme oli asennettu jo ko. liittymä ja kaikki voivat käyttää yksimegaista liittymää veloituksetta, mutta lisämaksulla saa nopeutta kasvatettua aina 100 megaan asti.

Nopeuden muutos piti olla mahdollista tehdä internetin välityksellä veloituksetta. Yrittäessäni tehdä tilausta netissä, se osoittautui mahdottomaksi sillä Sonera oli kovasti sitä mieltä, että osoitteeni on naapurini osoite. Niimpä kävin Soneran liikkeessä tilaamassa nopeamman laajakaistan. Koska en tehnyt tilausta netissä Soneran mokan takia jouduin maksamaan liittymän avausmaksun.

Laajakaista alkoi toimia tuolloin maksiminopeudella noin kolme viikkoa sen jälkeen kun olin käynyt Soneran liikkeessä. Tuolloin sain nauttia nopeammasta kaistasta pari päivää kunnes nopeus taas tipahti. Yhteensä noin puolentoista kuukauden aikana sain käyttää tilaamaani liittymää noin 14 vuorokauden ajan. Tästä huolimatta minua laskutettiin aivan kuin olisin saanut käyttää nopeampaa liittymää siitä lähtien kun astuin Soneran liikkeestä ulos.

Muutin noin kuukausi sitten toiseen asuntoon, joka kuului saman yhtiön piiriin kuin aiempikin ja näin minulla oli mahdollisuus saada vanha liittymäni uuteen asuntooni (näin Soneralta sanottiin). Kävin taas Soneran liikkeessä ja kerroin että osoitteeni muuttuu. Liikkeen työntekijä siirsi liittymäni uuteen osoitteeseeni. Liittymä alkoi toimia noin kaksi viikkoa sitten. Silloin nautiskelin ripeästä yhteydestä taas pari päivää kunnes nopeampi yhteyteni katkaistiin.

Yritin päivittää internetsivujani ja huomasin etteivät Soneralta saamani tunnukset toimineet. Yritin käydä Soneran "Omat sivut"-palvelussa katsomassa, onko sivujeni osoite oikein. Omat sivut väittivät myös etteivät tunnukseni kelpaa. Kävin taas kerran Soneran liikkeessä ja sieltä sanottiin, että yhteyteni on katkaistu. Pari päivää myöhemmin sain uudet tunnukset ja netti alkoi taas toimia.

Eli toisin sanoen Sonera oli poistanut oikeuteni käyttää vanhaa sähköpostiani ja päivittää internetsivuja. Ja tästä eivät olleet edes vaivautuneet kertomaan minulle.

Parin päivän päästä yhteyteni alkoi siis pelaamaan ja lähdin onnellisena syyslomalleni Jyväskylään, jossa olin viikon. Tultuani takaisin, huomasin ettei minulla ollut minkäänlaista internetyhteyttä. Ei minkään laista. Ei edes sitä talon megan yhteyttä, mikä pitäisi olla ihan vakiona kaikilla asukkailla.

Kun avaan nettiselaimen avautuu vain joku soneran "Meitä ei nyt huvita"-sivu, joka kertoo että meneillään on tilapäinen häiriö. Kävin taas Soneran liikkeessä. Tällä kertaa syyksi ilmoitettiin palvelinvika Oulussa. Tämä vika on nyt kestänyt jo pari päivää. Kummallista kuitenkin, että noin kymmenen metrin päässä, saman talonyhtiön toisessa talossa samanlainen laajakaista toimii moitteitta.

Koko tämän noin kolmen kuukauden aikana, olen saanut käyttää tilaamaani yhteyttä noin kolmen viikon ajan. Siitä huolimatta olen kuitenkin joutunut maksamaan avausmaksun (jota ei olisi pitänyt olla) sekä kolmen kuukauden käyttömaksun.

Ottaako Sonera minkäänlaista vastuuta siitä ettei se pysty toimittamaan asiakkailleen mainostamaansa yhteyttä?

Nyt hieman vituttaa.

Tämän viestin kirjoitan käyttäen Elisan mobiililaajakaistaa, sillä Soneran laajakaistan nopeus on tällä hetkellä 0kt/s. Se että Sonera on ainoa palveluntarjoaja alueella ei tarkoitta että asiakkaita voi tai kannattaa tällä tavoin nöyryyttää.

Yritin lähettää tämän viestin Soneran palautelomakkeen kautta (osoitteessa http://www.sonera.fi/Asiakastuki/Pal...kkeet/Palaute/). Tietenkin risuja olin lähettämässä. Kun painoin "Lähetä"-nappia tuli vain ilmoitus "Your request could not be processed. Request could not be handled. This could be caused by a misconfiguration, or possibly a malformed request." Että ilmeisesti edes negatiivista palautetta ei saa antaa.

Jos vielä yhden laskun lähettävät alan vaatia jo maksettuja rahojani takaisin.